10 maart, Colombo, Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Marianne en Job Zwan - van der Vleuten - WaarBenJij.nu 10 maart, Colombo, Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Marianne en Job Zwan - van der Vleuten - WaarBenJij.nu

10 maart, Colombo, Sri Lanka

Door: Marianne en Job

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Job

10 Maart 2015 | Sri Lanka, Colombo

Vandaag weer een bustour, met als thema Holy Places in Colombo.
Bezoeken aan een Hindu-tempel, een Boeddha-tempel, een moskee en een oude protestantse kerk uit de VOC-tijd ( toen Colombo nog Nederlands (VOC) bezit was).
Het Hindu-tempelcomplex was overweldigend met alle kleinere en grotere veelkleurige beelden. Het gehele pantheon met alle Hindu-goden in allerlei combinaties was in een groot aantal tempels en offertempeltjes aanwezig. De Boeddha-tempel die we daarna bezochten hadden we gisteren in een andere tour al gezien, dus de 2e (hulp-)gids brachten ons naar een nabijgelegen tempel in het water (een door de Nederlanders in de 17e eeuw gegraven meer, in verband met de afwatering van het gehele gebied rond Colombo. Erg mooi, en veel rustiger dan de grote hoofdtempel.
Daaraan naar een wat verborgen moskee, gewoon in een winkelstraat, maar die echter boven alle andere gebouwen uit torent. Vooral mooi in architectuur en het kleurgebruik (rood en wit, geblokt, gestreept in velerlei combinaties).
Als laatste, en toch wel bijzonder, een oude kerk uit 1642 met in de kerk nog vele grafstenen en epitafen van de oude Nederlandse gouverneurs, hoge VOC ambtenaren, handelslieden e.d. De kerk was nog bijna helemaal authentiek. Vergeleken met de Boeddha- en Hindu tempels toch wel erg sober….
Om half twee weer aan boord, geluncht, en toen naar het zonnedek.
Tijdens het diner twee glazen prosecco, en het glas geheven op onze jarige broers Hans (van Job) en Fred (van Marianne) die allebei vandaag jarig zijn.
s Avonds weer een leuk optreden met meezingers door de groep Ukebox, met hun ukeleles.
Tijdens het diner kwam de mededeling, dat vannacht vanaf 0:00 uur tot rond 6:00 uur in de morgen de ms Rotterdam een groot aantal testen en koersveranderingen zullen uitgevoerd om eerder uitgevoerde berekeningen aan de schroeven te controleren. Dit om eventueel bij de komende servicewerkzaamheden in het droogdok, na deze reis, de nodige verbeteringen en renovaties te kunnen uitvoeren. Wij hebben van alle snelheids- en koersveranderingen niets gemerkt!
De zee was volkomen vlak.
Wel zijn we na deze oefeningen en testen erg snel gaan varen, om de verloren tijd in te halen.
Wij voeren vanmorgen, de 11e maart, ca 20 zeemijl per uur (ca 32 km per uur).