2 maart, via de Zuid Chinese Zee op weg naar Singa - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Marianne en Job Zwan - van der Vleuten - WaarBenJij.nu 2 maart, via de Zuid Chinese Zee op weg naar Singa - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Marianne en Job Zwan - van der Vleuten - WaarBenJij.nu

2 maart, via de Zuid Chinese Zee op weg naar Singa

Door: Job en Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Job

03 Maart 2015 | Indonesië, Soerabaja

Om te beginnen: wij kunnen op de ms Rotterdam internetten, maar de wifi hier aan boord is enorm traag, en het geheel is ontzettend duur. Je ziet dan ook steeds meer passagiers bij aankomst in een haven in de cruiseterminals waar gratis en snel wifi is bezig om berichten naar huis te sturen etc. Wij gaan dat nu ook doen, maar het maken van deze verslagen moet ik nog wel in onze hotelkamer = stateroom = hut doen, vanwege de foto s e.d. Dat is soms lastig, tijdrovend en menigmaal frusterend. Eigenlijk is dat een van de de enige grote ergernis aan boord.

In de ochtend hadden wij de zee nog bijna voor ons alleen.
We hadden nog tijd voor een aantal mooie lezingen. De eerste ging over de wandaden (eigenlijk misdaden tegen de menselijkheid volgens de moderne inzichten) van onze grote held Jan Pieterszoon Coen. Hij bracht wel de Banda - eilanden met de productie van nootmuskaat en de Molukken waar de kruidnagelen vandaan komen onder Nederlands bestuur, waarmee uiteindelijk onze Gouden Eeuw eenaanvang nam.
Een uur later een zeer leerzaam college over de (zeer kleine) Flores mensen (van ca 60.000 jaar geleden), waarvan enkele bijna complete skeletten zijn gevonden. Ze worden ook wel de Flores elfjes genoemd. de plaats in onze afstammingsgeschiedenis van aap tot (moderne) mens is nog niet opgehelderd. Toen Job in het theater dan wel de collegezaal zat, bezocht Marianne de keukens, waar iedere dag ca 6000 maaltijden worden bereid.
Rond het middag uur werd het drukker en tegen 2 uur in de middag was het erg druk op weg naar de haven en cruise terminal van Singapore.
We woonden eerst nog ene prachtig historisch overzicht bij door prof. Melvyn Foster over de levens van 6 vrouwelijke scheepspiraten (er zijn er ca 25 geweest!), en hoe ze ertoe gekozen waren om de piratenwereld in te gaan.
Een mooie aankomst in Singapore, met een dreigende lucht. Na het aanmeren rond 4 uur s middags konden we snel van boord, en zijn we met een taxi naar een van de grote winkelcentra in de stad gereden.
Zowel Job als Marianne vonden snel wat ze zochten. Voor Job was dat een nieuw fototoestel, voor Marianne een tal vol handwerkspullen, zodat ze de komende weken weer volop aan de slag kan.
We gingen weer met een taxi terug, maar die bracht ons eerst nar de verkeerde cruiseterminal aan de andere kant van het eiland, waardoor we (geen gratis) extra excursie en sightseeing kregen van Singapore. Vergeleken met 30 jaar geleden is er veel wel, mar ook veel niet veranderd. Het is en blijft een prachtig, schoon en goed georganiseerd eiland. Maar de oude wijken zoals China-town zoals wij ons nog konden herinneren bestaan vrijwel niet meer. Alleen restanten, maar die zijn dan ook als monumenten (hele straten met mooi gevels) volledig gerestaureerd.
Deze avond geen show na het eten. Job wilde zijn nieuwe fotocamera leren kennen. Hij is niet echt veel goedkoper dan in ons eigen land, maar de betaalde belasting krijg je bij de douane wel terug.
Marianne bekeek haar aankopen en maakte plannen wat zij wilde gaan maken de komende dagen aan boord.

• 03 Maart 2015 - 12:24

Thérėse:

Hoi Marianne en Job,

Wat leuk om op afstand jullie belevenissen te kunnen volgen. Ik geniet van elk mailtje, zoals jullie daar genieten van alle gebeurtenissen!
    Dus...vooral zo doorgaan en nog heeeel veeeel plezier!!!

Groetjes,
    Thérèse

• 03 Maart 2015 - 13:25

Marie-José:

Hoi,
    Mooie zijde gevonden? Ben benieuwd.
    Groetjes
    Marie-José

• 03 Maart 2015 - 18:16

Arlette Schellenbach:

Goedemiddag, Marianne en Job,

Ik lees jullie berichten met belangstelling, al had ik nog niet gereageerd. Leuk om het zo mee te beleven allemaal.

Hier gaat alles goed - nog wel koud. Verleden week tussendoor bezoek gehad van Milda en Bert M.
    Tijdens de vakantie - vorige week - was Susanna met een groepje van haar Spaanse school naar Maastricht en Brussel. Ik kreeg een enthousiast verslag per telefoon te horen.

Geniet verder met volle teugen van jullie bijzondere reis!! Ik volg jullie.

Lieve groeten van Arlette