27 feb: een volle dag op zee. - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Marianne en Job Zwan - van der Vleuten - WaarBenJij.nu 27 feb: een volle dag op zee. - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Marianne en Job Zwan - van der Vleuten - WaarBenJij.nu

27 feb: een volle dag op zee.

Door: Marianne en Job

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Job

01 Maart 2015 | Indonesië, Makassar

We varen heel rustig met ca 12 knopen (=zeemijlen) per uur, dat is circa 20 km per uur naar onze volgende bestemming. Eigenlijk kan het schip veel sneller varen, maar de tijdschema s voor de bezoeker aan land liggen vast. 8 uur aankomst in de haven, 9 uur passagiers van boord, 4 of 5 uur in de middag iedereen weer aan boord, en om 6 uur weer vertrek.
De zee is glad, je merkt werkelijk niet dat je vaart. Geen enkele deining of beweging aan boord. We hoorden van andere passagiers die nu 9 weken geleden uit Rotterdam vertrokken zijn, dat de heenreis op de Noordzee en de Atlantische Oceaan toch wel behoorlijk heftig was. Veel stormen de eerste week.
Er zijn op een zeedag heel veel activiteiten aan boord, en je moet of mag ieder uur kiezen uit 4 tot 6 verschillende dingen. Job heeft gekozen voor een cursus foto-shoppen, en Marianne is naar een handwerkochtend en een modeshow ( passagiers die de juwelen toonden!!!) geweest. Ook was er een presentatie (lees: verkoop promotie) van de juwelen winkel aan boord, met champagne en hapjes. Druk bezocht.
Nog steeds geen captains-diner meegemaakt, maar dat staat nu op het programma voor overmorgen (de 29e, weer een zeedag) van Surabaya naar Singapore.
Na het diner, een concert van een hele goede (geboren Chinees, nu in Amerika wonende) pianist in het theater. Prachtig spel, gedeeltelijk solo, voor een gedeelte met een orkestband, en de modernere stukken (musical melodieën) met het werklijk uitstekende combo van de Rotterdam. Weer een hele mooie avond.