26 feb: Ujung Padang, Sulawesi ( = Makassar Celebe - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Marianne en Job Zwan - van der Vleuten - WaarBenJij.nu 26 feb: Ujung Padang, Sulawesi ( = Makassar Celebe - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Marianne en Job Zwan - van der Vleuten - WaarBenJij.nu

26 feb: Ujung Padang, Sulawesi ( = Makassar Celebe

Door: Job en Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Job

01 Maart 2015 | Indonesië, Makassar

De show van gisteravond was echt geweldig, en we hebben enorm gelachen. Een beetje Tommy Cooper met schitterende mislukte goocheltrucs, maar ook echt goede (gelukte) trucs.
Vanmorgen een mooie aankomst, iets te laat, aan de kade van Ujung Padang (het vroegere Makassar). Een prachtige ontvangst met dansende en zingende kinderen in traditionele kleding, en direct daarna een mooie excursie. Eerst naar een grote waterval, een uurtje van Ujung Padang, met een stukje verder (lopen door het oerwoud) een grote grot. Dit gebied is bergachtig, maar het zijn kalkrotsen, waardoor er in miljoenen jaren enorme grotten kunnen ontstaan.
Ook is dit gebied enorm vlinderrijk, en we hebben er zeer veel gezien; overigens ook in een afgeschermde vlindertuin.
Daarna met de bus terug, en in een *****-hotel geluncht aan de zeeboulevard. We kregen daar nog met een klein gezelschap een privé-excursie naar de afgesloten 11e verdieping met een prachtig uitzicht over de stad en de havens.
Daarna naar het heel mooi gerestaureerde Fort Rotterdam, uit de 16e eeuw. Echt schitterend in de verf, en prachtig onderhouden. Daar speelden een aantal jonge gasten in folkloristische Toraja- kleding een partijtje voetbal met een bal gemaakt van bamboe-bladeren. Er zaten echte goede pingelaars tussen die de bal heel lang hoog konden houden in allerlei posities, maar of het nou ook goede teamspelers zijn……
Vervolgens een wandeling over de plaatselijke markt. We hebben alle geuren en kleuren van de stad daar gezien en geroken…..
Tegen 5 uur in de middag terug aan boord.
Toen we aan tafel zaten, rond een uur of 6 vertrokken wij naar de volgende bestemming: Surabaya op Java. De Rotterdam kan volledig op eigen gelegenheid en zonder hulp van sleepboten uit de haven komen. Wel met een loods aan boord voor ca 15 minuten, en de sleepboten zijn wel aanwezig, maar hoeven niet in actie te komen.
Om 8 uur in de avond een prachtig concert van een Russische violiste begeleid door het werkelijk uitstekende combo van de ms Rotterdam. Mooie muziek, gedeeltelijk (heel) klassiek, maar ook Argentijnse en Ierse volksmuziek, en technische hoogstandjes.
Het was weer een lange en warme dag, toch wel vermoeiend, dus op tijd naar bed.

• 08 Maart 2015 - 09:43

Ton Boschman:

Wat maken jullie lange verslagen. Als je de verslagen uitwerkt, heb je een reisboek.
    Maar mooi. Jullie hebben een heel gevarieerde reis. Geniet er verder van,

Ton